Tunga lastbilar

Den första lastbilen i Sverige kördes år 1900 i en tur mellan Göteborg och Kungsbacka. Det var Pripps, eller J.A. Pripp & Son som företaget hette på den tiden, som hade köpt in denna från Tyskland. Den kunde lasta 3 ton på jämn väg. Man kan anta att det var öl och läskedrycker som fraktades.

Tunga lastbilar indelas idag i en klass över, och en under 16,5 ton. Detta avser totalvikten, bruttovikten i Sverige tillåts 60 ton.

Bromsen är viktig

En av de viktigaste konstruktionerna i tunga lastbilar är bromsarna. Man kan lätt föreställa sig hur liten man känner sig när ett sådant här monster kommer rullande och bromsarna inte fungerar. Även den som aldrig befunnit sig i hytten på en sådan lastbil kan föreställa sig hur chauffören manövrerar fordonet och bromsar skickligt. Den som kör personbil kan säkert översätta bromsfunktionen hundra gånger tyngre.

Holländare tillverkar

Att tillverka lastbilar kräver enorm kompetens och erfarenhet. Konstruktionen skall ha många egenskaper som skall fungera både med och utan last. Bland de största och bästa lastbilarna måste man nämna DAF Van Doorne’s Automobielfabriek, som ursprungligen var Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. Denna Holländska lastbilstillverkare har anor ända till 1949 då de byggde den första lastbilen. Att detta borgar för goda kunskaper tvekar man inte om.

Svenska återförsäljare

I Sverige kan man finna alla sorters lastbilsmodeller hos DAF Sverige. I ett uttalande från en av kunderna kan man läsa hur nöjd både åkeriets ägare och dess chaufförer är med bilarna som levererats av DAF Sverige. Helheten lovordas, med pris, service och bränsleförbrukning som exempel. Chaufförerna var mycket nöjda med körcomforten.

Årets Truck

DAF hade en tid samarbete med Volvo och då menas inte personbilsdivisionen. Lastbilssamarbetet med svenskarna var ett fyrparters där även ett tyskt och ett franskt företag ingick. 1987 gick man samman med Leyland Trucks och 1988 fick DAF 95 utmärkelse för Årets Truck i Europa.